De militair wordt op alle fronten voorbereid op het werk wat hij of zij moet gaan doen. Eerst een strenge selectie, vervolgens een opleiding, trainingen en oefeningen. Fysiek, mentaal en qua kennis wordt de militair klaargestoomd voor het werken onder grote druk ver van eigen landsgrenzen. Waar in mijn optiek nauwelijks aandacht voor is, is de mens achter het uniform. Voor de militair is de kans groot dat hij of zij zich al gauw 'verliest' in de militaire wereld en helemaal opgaat in de groepscultuur. De eigen identiteit verdwijnt wat op de achtergrond en maakt plaats voor een groepsidentiteit. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Het is de opmaat naar een identiteitscrisis, depressie en misschien zelfs wel PTSS. Door juist meer aandacht te hebben voor de mens achter het uniform en de militair te bekrachtigen in de eigen identiteit, kunnen zulke problemen voorkomen worden. Maak de militair dus meer zelfbewust, vanaf dag één dat hij of zij de kazernepoort komt binnenlopen. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!
Zoeken
Het belang ligt bij terugkeren naar de eigen IK, de eigen kernwaarden, de eigen identiteit. Jezelf aankijken in de spiegel of de andere jou de spiegel laten voorhouden of jij bij de ander. Dit de rekruten bij te brengen gedurende de opleiding, gedurende hun operationele loopbaan en gedurende het proces van dienst verlaten (afhangen) verdient aandacht. En ja, de groepsidentiteit dient zeker op het moment dat er onder uitzonderlijke omstandigheden, uitzonderlijke daden verricht worden. In staat zijn om op de juiste momenten ook weer terug te keren naar je eigen kern en dat vanuit alle leden van het team, maakt dat de ervaringen gedragen kunnen worden en dragen bij aan het proces van verwerking al in het vroegste stadium. Dragen bij aan reflectie en aan zwarte humor. Opereren niet alleen vanuit intelligentie (Rules of Engagement), niet alleen vanuit instinct (Standard operating Procedures) maar bovenal ook vanuit de intuïtie (Resilience).
Wij hopen met dit forum aandacht te vragen de oude denkwijzen onder de loep te nemen, te leren door te doen. Zoals Aristoteles eens wijs zei: “Wat men moet leren doen, leert men door het te doen."